Der findes flere forskellige producenter af luksusbiler på markedet. Det er ikke alle der har råd til en luksusbil, men dem der har, er villige til at betale gode penge for den. Det giver derfor god mening, at mange producenter gerne vil tiltrække disse velhavende kunder. Det skal også siges, at selv hvis en bilproducent ikke laver overskud på salget af luksusbilerne, så kan de stadig have interesse i at have dem i deres sortiment. Luksuriøse biler i topklassen plejer nemlig at få god presse, og fanger virkeligt folks opmærksomhed. Den rette model af luksusbil kan altså øge folks interesse og opmærksomhed omkring ens bilmærke. Det er dog ikke let at være et luksuriøst bilmærke. Konkurrencen er hård, og der er rigtigt mange fælder.
En fælde de succesfulde bilmærker ofte falder i er, at de stopper med at innovere. Når det endelig lykkes for dem, at bryde igennem med en bil på luksus-markedet, så holder de fast i det succesfulde design. De lancerer selvfølgeligt en ny model med jævne mellemrum, men den holder sig typisk meget tæt på af den første succesfulde model. Det er dyrt at designe og producere luksusbiler, så der er naturligt nok ikke den store lyst til at eksperimentere. De fleste eksperimenter vil fejle, og det er jo penge lige ud af vinduet. Det sikreste er altså, at genbruge den succesfulde opskrift, igen og igen.
Den slags luksusbiler ender ofte med ikke at tiltale de nye generationer af bilejere. Det bliver en bil som kun de “gamle” kører i. Biler er jo et modefænomen ligesom tøj er det. Tøj der var moderne for 10 år siden er ikke moderne længere. Moden ændrer sig med tiden, og forbrugerne følger med. Hvis bilproducenterne halter bagefter, så mister de altså muligheden for at sælge til yngre mennesker. Mange bilmærker er endt i den fælde. De er stadig kendt som et luksusmærke, men det er kun de ældre generationer, der rent faktisk er interesserede i at købe bilerne. Den nye generation går i stedet efter de luksusmærker, der har formået at følge med tiden.
Mercedes formår virkeligt at følge med tiden! De har produceret luksusbiler i mange år, og de er stadig på forkant. Den nye Mercedes a180 er et rigtigt godt eksempel på en bil, der taler til den seneste generation. Designet på A180?erne er ungdommeligt og dynamisk. Den passer til tidens trend, og alligevel er man ikke i tvivl om, at der her er tale om en Mercedes. Teknologien og komforten er selvfølgeligt også i top. Mercedes går altså all-in når de producerer luksusbiler: også selvom der er tale om risikable eksperimenter. Det er lige præcis fordi, de ikke holder igen, at de formår at forblive succesfulde. En luksusbil kan ikke mangle noget.